mandag 21. mai 2012

Onskapens intreden i verdenen


Hvorfor er lidelsen til?
Denne teksten handler om en kvinne som heter Kisa. En dag døde sønnen, og hun ble fryktelig trist, så hun prøvde å få sønnen tilbake. men det var til ingen nytte. Hun endte opp i mørket og så hvordan lysene gikk av og på (hvordan menneskenes liv kommer til og går.)

I edens hage
Denne teksten hander om gud som skapte en hage i eden og lot kvinnen og mannen leve i den. Slangen, som var listigere enn alle dyr, kom å lurte dem til å spise av epletreet. Dermed ble mannen og kvinnen dødelige og fikk navnet Adam og Eva, mor til alle levende.

Disse to tekstene skal i følge min lærerinne ha et felles tema/motiv, men her må jeg bære uenig. Den første teksten mener jeg har et tema som ikke handler å synde, men den har heller et motiv om at man må akseptere naturens gang, slik som tekst to også handler om. Da eva valgte å ta eplet, kommer opp temaet om at mennesket er nysgjerrig og velger dumme valg i livet, og da Kisa ikke godtok at sønnen var død, kom det opp temaer som at ikke bare gamle folk dør, kort fortalt, nuturalismen. En felles ting, som jeg mener tekstene hadde, var at naturens gang kan legge mye sorg bak seg. Hos kisa innså damen sorgen da sønnen døde, men i tekst to var det da Eva og Adam endte som dødelige.

3 kommentarer:

  1. Godt skrevet, men du jeg synes du burde prøvd å analysere og sammenlikne. På den annen side du argumenterer godt for hvorfor du ikke valgte å sammenlikne så jeg ser hva du tenker! Alt i alt en fin besvarelse!

    SvarSlett
  2. Det står respekt av å argumentere mot læreren! Dette er bare positivt så lenge du grunngir det godt med utgangspunkt i tekstene, slik du gjør her. :)

    SvarSlett
  3. Bra at du sier i mot læreren og begrunner det! Likevel, noen små skrive- og stavefeil som ikke påvirker besvarelsen så mye, men likevel ikke er fullt så bra.

    SvarSlett